When you suffer a major injury, fears are plenty. Will I recover 100 %? Will I go back to my old self? Will I regain the same confidence on the bike? These are just some of the questions that Finn Fisher-Black must have asked himself over the last few months, as last May, while racing stage 4 of the Boucles de la Mayenne in France, he suffered a major crash and broke his femur, which meant he had to stay away from racing for eight long months.
It was a bad blow for a rider who, up to that point, was unanimously considered one of the best prospects in cycling. In his native New Zealand, he had excelled on both road and track, convincing none other than Jumbo-Visma, which often spot potential stars before anyone else, to buy him a one-way ticket to Europe and add him to their talent pool. However, when it came to choosing the team with which to go pro, Fisher-Black opted for UAE Team Emirates, leaving the Dutch squad somewhat stunned. After all, choosing between the two strongest teams in the world is a luxury granted to few.
Thus, together with the Emirates team, he began a process of growth that, everyone hoped, would lead him to become one of the team’s key riders within a short time. “I would like to become a stage race rider, also exploiting my time trial qualities,” said Fisher-Black shortly before his injury. Then, as mentioned, bad luck came along, and Finn would not make it back on the road before 2023. Tour Down Under, Volta ao Algarve, Volta a Catalunya, and now Giro di Sicilia, with the hope of regaining those feelings and performances that were beginning to make him known.
Un brutto colpo per un corridore considerato all’unanimità uno dei migliori prospetti del ciclismo mondiale. In Nuova Zelanda, dove è nato, aveva brillato sia su strada che in pista, così la Jumbo-Visma, che i talenti spesso li trova prima di tutti, è andata a pescarlo a casa sua e lo ha aggregato al suo vivaio. Quando c’è stato da scegliere la squadra con cui passare professionisti, però, Fisher-Black ha deciso di andare all’UAE Team Emirates, lasciando un po’ di sasso la formazione olandese. D’altronde, dover scegliere tra le due squadre, al momento, più forti del mondo è un lusso che pochi possono condedersi.
Così con la formazione emiratina è cominciato un processo di crescita che, si sperava, nel giro di poco tempo potesse portarlo ad essere uno dei corridori di riferimento della squadra. “Vorrei diventare un corridore da corse a tappe, sfruttando anche le mie qualità da cronoman” aveva detto il classe 2001 poco prima di infortunarsi. Poi, come detto, il brusco stop, e il ritorno all’inizio di questo 2023. Tour Down Under, Volta ao Algarve, Volta a Catalunya e ora Giro di Sicilia, con la speranza di ritrovare quelle sensazioni e quei colpi che stavano cominciando a farlo conoscere.